واکنش شیمیایی عجیب مایع دستشویی شون 2 لیتری در برابر میکروبها!

جزوه “پایگاه اطلاعات مواد آرایشی و بهداشتی” فقط برای دانلود با استفاده از پیوندهای موجود در کادر زیر موجود است. با گزینه «دانلود همه» در پایین این صفحه همراه نخواهد بود.

دانش آموزان یک آزمایش عملی انجام می دهند تا مایع دستشویی شون 2 لیتری خود را با استفاده از چربی پخت و پز، آب و هیدروکسید سدیم بسازند. سپس آنها با یک سری سوالات کوتاه کار می کنند تا فرآیند مربوطه را بررسی کنند و نکات کلیدی در مورد واکنش شیمیایی را که اتفاق می افتد ترسیم کنند.

جزوه اضافی، «آیا در مورد مواد شوینده می دانستید؟»، اطلاعات بیشتری در مورد صابون سازی، کف صابون و شوینده های بدون صابون ارائه می دهد. این جزوه همچنین دارای سوالاتی برای بررسی و تقویت درک دانش آموزان از آنچه خوانده اند است.

مایع

دانش آموزان قبل از پاسخ دادن به سؤالات، متن کوتاهی در مورد تاریخچه صابون سازی و صابون سازی می خوانند تا درک خود را از آنچه خوانده اند بررسی کنند و توسعه دهند. آنها بررسی می کنند که چرا صابون تنها پس از سال 1853 برای شستن مردم استفاده می شود و چگونه صابون ها در گذشته تبلیغ می شدند.

در این فعالیت گروهی، دانش‌آموزان دیدگاه‌های مختلف مردم را در مورد استفاده از صابون و مواد شوینده می‌خوانند. دانش‌آموزان پس از بحث درباره ایده‌های مختلف بیان شده با گروه خود، با هم کار می‌کنند تا دیدگاه‌ها را بر اساس میزان موافقت با هر یک به ترتیب رتبه‌بندی کنند. سپس در مورد رتبه بندی خود و دلایل آن با کلاس صحبت می کنند.

دانش‌آموزان دانش خود را در مورد صابون‌ها و مواد شوینده برای طراحی آزمایشی در مورد تأثیر انواع مختلف صابون بر حباب‌ها با هدف پاسخ به سؤالات زیر به کار می‌گیرند:

چرا با استفاده از صابون معمولی، حباب های ایجاد شده توسط حمام حباب ناپدید می شوند؟
آیا این به نوع صابون، نوع حمام حباب یا هر دو بستگی دارد؟

این جزوه کلمات کلیدی اطلاعات بیشتری در مورد اصطلاحات مهم مربوط به شیمی صابون ها و مواد شوینده ارائه می دهد.