یک سفید کننده تقلیل دهنده با تبدیل پیوندهای دوگانه

یک وایتکس برای خشکاندن درخت اکسیداتیو با شکستن پیوندهای شیمیایی تشکیل دهنده کروموفور عمل می کند و مولکول را به ماده متفاوتی تبدیل می کند که نور مرئی را جذب نمی کند.
یک سفید کننده تقلیل دهنده با تبدیل پیوندهای دوگانه در کروموفور به پیوندهای منفرد با افزودن یک مول هیدروژن عمل می کند که توانایی جذب نور مرئی را از بین می برد.
در مورد وایتکس اسید است یا باز اکسیداتیو، کلر اساس مواد سفید کننده رایج مانند هیپوکلریت سدیم، پودر سفید کننده و کلریت سدیم است. در حالی که، مواد شیمیایی اکسیداتیو غیر حاوی کلر عبارتند از: پراکسید هیدروژن، پرسولفات سدیم، سدیم پرکربنات، سدیم پربورات و اسید پراستیک. گاهی اوقات سفید کننده های پراکسید نیز همراه با کاتالیزورها و فعال کننده هایی مانند تترا استیل اتیلن دی آمین (TAED) و سدیم نونانوئیلوکسی بنزن سولفونات (SNOBS) استفاده می شود. عوامل سفید کننده مبتنی بر عامل کاهنده شامل دی تیونیت سدیم یا هیدروسولفیت سدیم، تیوسولفات سدیم و مشتقات اسید سولفینیک می باشد.

متدهای کاربردی رایج عبارتند از:

دسته ای یا ناپیوسته – کیر، جیگر، وینچ، بسته، جریان نرم، جت
نیمه پیوسته – دسته پد یا پد رول
پیوسته – J-box، بخار پد
مواد شیمیایی اکسیداتیو به طور گسترده ای برای سفید کردن الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، جوت، پشم استفاده می شود، در حالی که روش کاهشی برای پلی آمید و پلی آکریلات استفاده می شود. وام خود اشتغالی بانک کشاورزی های مبتنی بر کلر اگرچه مقرون به صرفه بوده و کاربرد آسانی دارند، به دلیل مسائل بهداشتی و زیست محیطی اهمیت خود را از دست داده اند، اما همچنان در برخی مناطق مورد استفاده قرار می گیرند.

انتخاب عامل سفید کننده بستگی به الیاف و ماشین آلات مورد استفاده، روش کاربرد، میزان سفیدی مورد انتظار بدون تأثیر نامطلوب بر استحکام الیاف و برآورده کردن هزینه های مطلوب دارد.

پراکسید هیدروژن رایج ترین و پرمصرف ترین ماده واکس کاپشن چرم است و در شرایط مشخصی از زمان، دما، pH و تثبیت کننده ها برای اثربخشی بهینه استفاده می شود.

  • منابع:
  • تبلیغات: 
    1. دوخت کت شلوار دامادی با حوله
    2. تصویر اولین زن آشپز ایرانی که از گوگرد برای ترش کردن غذا استفاده کرد!
    3. راهنمای جامع انتخاب کفش مجلسی زنانه
    4. راز موفقیت در پول در آوردن را از افراد باتجربه بیاموزید